Fordypning: Vårforhold og bremseteknikk

Når vårsnøen blir tung og underlaget skifter mellom slush og gjenfryst is må du tilpasse både fart og bremsing. Denne fordypningen bygger videre på rådene i kapittelet om fart og sikt og vedlikeholdsplanen i sesongvedlikehold.1

Skisse av snøscooter som bremser på vårføre

Les vårunderlaget

  • Marker soner med skare i ruteplanen fra digital ruteplanlegging og informer gruppa før avgang.
  • Test snøen med staven: bryter den etter fem centimeter er friksjonen høyere enn ved gjenfryst skare.
  • Noter temperaturendringer i kjøreboka; +1 °C endrer bremselengden merkbart.
OverflateTypisk friksjonTiltak
Våt slushHøy, men ujevnBruk progressivt bremsetrykk og hold sleden i spor
Skare med myke lommerVariabelReduser fart før lommer og flytt vekten aktivt
MorgenisLavØk avstand til 60 meter og koordiner signal med kolonnekjøring og radiosamband

Bremseteknikk som gir kontroll

  1. Start med motorbrems i god tid og legg lett trykk på bakbremsen før du gradvis øker trykket.
  2. Pulsér forbremsen i korte intervaller for å unngå låsing; kombiner med lett bobbing i kroppen for å flytte tyngdepunktet bakover.
  3. Fører med slede skal signalisere «brems» tidligere og avstemme tempoet med tipsene i slede og passasjer i praksis.

Husk å repetere teknikken i simulator eller mildere føre før du tester full lastevekt.

Linjevalg og posisjonering

  • Legg spor i skyggesoner der snøen holder seg fast, og gi tydelig beskjed når du må krysse blank is.
  • Velg linje som gir rom for myk utkjøring dersom du mister grep, og bruk læringspunktene fra whiteout og kontrastlesing for å tolke skiftende lys.
  • Sammenlign GPS-fart med visuell følelse og noter avvik; store avvik betyr at underlaget endrer seg raskere enn forventet.

Plan for passasjer og bagasje

  • Plasser tyngste last lavt og nær sleden for å hindre pendling når du bremser i slush.
  • Gi passasjer avtalte kommandoer for tyngdeoverføring, og koble dem til sjekklisten i lastsikring med slede.
  • Loggfør hvor mange bremsinger som ga krappe korrigeringer; bruk dataene i neste debrief.

Treningsøkt i vårføre

  • Sett opp en 400 meters loop med forskjellige underlag og mål bremselengde ved 30, 40 og 50 km/t.
  • La hver deltaker evaluere bremsefølelse og grep i de fire sonene under.
SoneUnderlagObservasjonTiltak videre
1Våt slush
2Skyggefelt med skare
3Solvendt bakke
4Islagt utgang

Fyll ut tabellen og del resultatet med instruktøren slik at dere kan tilpasse videre trening og dokumentere progresjon inn mot sikkerhetskurs i naturen.